sobota 26. září 2015

Jak hra vlastně funguje?

Základní herní mechaniky Crucible
Po herní stránce je vlastně Crucible velice snadná. Základní pravidla není těžké pochopit, systém je svižný a zároveň ,hlavně díky kvalitě jednotek (QR – Quality Ratting), LP bodům (Leadership points) a volné tvorbě armády, umožnuje mnoho způsobů jak hrát a vyhrát na bojišti.

Tvorba Armády
V Crucible se armády staví v blocích, tzv. detachmentech, podle kvality jednotek (poznačeno v Detachment listu). Kvalita jednotek a počet jednotek, které detachment obsahuje, počet lze snížit. Antargranský Detachment obsahuje 15 TU - Tactical Unit (jedna TU představuje vozidlo nebo sekci pěchoty). Například detachment Hammers Slammers má TU pouze 8. Krom toho může být stavba detachmentu omezena pravidlem – napřiklad West Riding Yeomanry smí nasadit pěchotu v detachmentu pouze v připadě že má k dispozici transporter.

Pokud hrajete větší hry, v nichž se setká více detachmentů, můžete kombinovat více jednotek dohromady. Napřiklad jeden detachment Hammers Slammers a druhý detachment třeba West Riding Yeomanry. To umožňuje skládat si armády tak, aby vyhovovaly zamýšlené taktice.

LP body
Kromě jednotek také vybíráte velitele, který podle hodnosti generuje každé kolo tzv. LP body. Tyto
body používáte na akce jednotek. Zatímco střelba není ohodnocena, pohyb už ano a některé akce jako koncentrovaná střelba (umožní jednotce střílet o 1 stupeň lépe) další body. Crucible LP systém využívá pravidla 1-2-4. Čili pokud první akce stojí 1 LP bod, stejná akce znovu v tom samém kole stojí 2 LP a pokud je potřeba potřetí bude vás stát 4 body.

Přiklad:
Tank Icarrus se pohybuje 30cm. V normální situaci by tento pohyb stál 1 LP bod. Na druhé straně města je hráčova pěchota pod těžkou palbou nepřatelských vozidel a hráč potřebuje tam tank dostat aby zvrátil průběh bitvy. Použije tedy více LP bodů aby tank přesunul – na první pohyb spotřebuje 1LP a přesune tank o 30cm, ale to nestačí. Tak použije další 2 LP body a pohne tankem o dalších 30cm. Pokud by bylo potřeba pohnout tankem ještě dále, bude to hráče stát další 4 body. Za každou zničenou jednotku (TU) během hry, ztrácíte jeden LP bod.


LP Pool
Pokud z nějakého důvodu nejsou využity všechny body, zbývající se přesunou do tzv. LP Poolu. Ten slouží k volaní dělostřelectva, ale může také provádět akce, které jsou sice dražší ale často vám mohou zachránit krk. Například pohyb, který stojí dvojnásobek LP bodů, pokud váš velitel už nemá LP body můžete využit právě rezervy z poolu. Zlepšit svou ochranu proti protitankovým střelám nebo vystřelit dvakrát ze stejné zbraně. Velitelé kromě toho mohou disponovat Elite skilly, které umožní vyvolat speciální akce ("Historické postavy" jako major Pritchard nebo plukovník Nightdale už je mají). Napřiklad elite skill Sharper of men umožní jedné jednotce působit celé kolo o jeden stupeň vyšším QR.

Průběh herního kola
Na začátku každého kola si za každý detachment hází hrač 1D6 + hodnocení svého velitele. Vysledkem je jeho inciativa v daném kole. Detachment, který hodil nejvíce začíná. Následuje hod na LP body 2D6 + hodnocení velitele. Hod opět generuje body pouze pro daný detachment (LP body může velitel použit pouze na své jednotky). Během další fáze obranné systémy jsou nastaveny zda-li budou orientovány na pozemní cíle nebo jako obrana proti dělostřeleckým granátům. Ve 4. fázi se pohybujete za pomoci LP bodů. Pak nastává fáze střelecká a po ní boj zblízka. Hra je pak předána dalšímu detachmentu v pořadí inciativy.

Poté, co všechny detachmenty dohrály následuje dělostřelcká palba, zásahy protitankových řízených střel.
Dále se odstraňují suppressed markery a v poslední fázi jsou odstraněny všechny jednotky, které byly během kola zničeny.

Střelba
Crucible není hra o míru, takže hlavní slovo v ní má střelba. Ačkoli zbraně mají různé dostřely, většina zbraní je, za předpokladu že vidí cíl, schopná střílet přes celý herní stůl. Útok probíhá tak že hrač hodí daným počtem kostek dle uvedené hodnoty zbraně (vozidla a některá pěchota mohou vystřelit všemi zbraněmi, které mají k dispozici a každá zbraň má jinou kadenci). Musí přehodit svůj QR + modifikátory (napřiklad vzdálenost, nepřátelské TU ukryté v terénu, takže není vidět celé. Pokud je cíl zasažen – hráč hodí D6 a přičte hodnotu zbraně (DV) proti hodnotě pancíře cíle. Dále hraje roli overkill. O kolik hod na poškození překročil pancíř, takový získáte bonus na poškození cíle. Posádka může být pouze v šoku a nebude moct v tomto kole dál jednat, ale cíl může být imobilizován nebo mít zničenou zbraň, samozřejmě žádoucí je cíl zničit.

Přiklad:
Tank Lighting Division – TR6 Light střílí ze střední vzdálenosti na Icarus tank West Riding Yeomanry bez krytí. Lighting division má QR veterán základní číslo je tedy 4+ , bez modifikací (krytí,vzdálenost). Hráč musí hodit 4+. Railgun má pouze jeden vystřel. Padne 5 - tedy zásah. Nyní hráč hází na poškození pancíře tanku. Icarus má pancíř z boku 8. Railgun na TR6 má hodnocení 2/5. 5 proti vozidlům. Hráč musí hodit minimálně 3, aby nepřátelský stroj poškodil nebo zničil. Na kostce padne znovu 5 (výsledek je tedy 10 zatím co pancíř byl pouze 8). Nyní hráč hodí ještě na poškození stroje, překročil pancíř o 2 takže přičítá bonus 2 k hodnotě v tabulce poškození. Padne 3, výsledek je 5 – stroj zničen.

PTŘS a minomety jsou řešeny trochu jinak. Roli hrají různá další pravidla, ale systém si udržuje rychlé tempo.

Proti pěchotě se používá první hodnota u hodnocení zbraně (napřiklad zminěný TR6 Light tank 2/5 ), bez hodu na poškození (pouze zbraně proti pancíři + cover). Pokud vystřel prorazí pancíř pěchoty, je pěchota odstraněna hry. Pokud ne dostává supression marker. Na konci kola může TU odstranit jeden supression marker. Pěchota, která má tento marker se nemůže pohnout a pokud střílí má postih roven počtu supression markerů. Pokud pěchota získá 4 suppresion markery, je zničena.

Samozřejmě pravidla obsahují několik dalších pro speciální zbraně, různé obranné systémy, minové pole, skryté jednotky ale i ostřelovače (kteří mají mnoho uplatnění, nejen k eliminici jednotek ale také jako spotteři pro dělostřelectvo a PTŘS atd.).


Jak je vidět pravidla opravdu nejsou složitá, ale umožnuji dostatečnou flexibilitu pro různé strategie. Hrač musí být obratný s managmentem LP bodů, protože ne vždy bude mít dostatek těchto bodů, aby provedl všechno co potřebuje. Hráč je nucen ke kompromisům, obětování některých jednotek atd. V tomto směru si udržuje "feeling" z knih Hammers Slammers.

Žádné komentáře:

Okomentovat